Tentoonstellingen in 2013

Zondag 6 januari 2013 is in het museum van Stichting Oud Alkemade op feestelijke wijze de nieuwe tentoonstelling 'Daar zit muziek in' geopend.
Omdat de tentoonstelling over 125 jaar Liefde Voor Harmonie, 100 jaar Door Gunst Verkregen en 100 jaar Oranjecomité Juliana gaat, was er een opening gekozen die aansloot bij de drie verenigingen. Liefde voor Harmonie en Door Gunst Verkregen marcheerden al spelend een klein rondje door de wijk, waarna ze gezamenlijk een schitterende serenade brachten voor het museum. Na de speeches van de voorzitters van de verenigingen werd de tentoonstelling door hen geopend met een hamerslag op de Kop van Jut, waarbij bleek dat het nog niet zo eenvoudig is om helemaal bovenin te komen.
Hierna konden de bezoekers zich verbazen over het vele materiaal dat Oud Alkemade, met hulp van allerlei sympathisanten, bijeen had gebracht.
Te zien zijn allerlei voorwerpen, krantenknipsels, instrumenten, boekjes, posters en natuurlijk veel foto- en filmmateriaal.

Liefde voor de Harmonie
Door gunst verkregen

Tentoonstellingen in 2012

Tot 2 december 2012 waren in het museum de volgende tentoonstellingen te zien:
  • 75 Jaar De Treffers
  • Bijzondere Kerstgroepen

De tentoonstelling van de tafeltennisvereniging De Treffers gaat terug naar de oprichting van deze vereniging in 1937 tot en met heden en bestaat uit tientallen foto's, artikelen uit kranten en tijdschriften en overige documenten.
Ook zijn er veel persoonlijke objecten aanwezig van leden van de vereniging, zoals bekers, diploma's, kleding etc. De tentoonstelling werd ingeleid met een leuke speech door Jan van der Meer en geopend door Treffers-coryfee Wout Heemskerk.

De tentoonstelling over bijzondere kerstgroepen is ook zeker de moeite van het bekijken waard en omvat ruim 100 kerstgroepen en -groepjes in allerlei maten en soorten, van groot tot klein. Heel speciaal zijn twee grotere beeldengroepen uit de Maria-kerk, de vroegere kerk van Maria Presentatie.

Kerstgroep